تربیت فرزندان در اسلام (۱)

۶۵. ↑ صدوق، محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه، ج۳، ص۴۸۱، باب فضل الاولاد، ح۴۶۸۹. ۵۶. ↑ حرعاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج۲۱، ص۴۷۳، باب۸۲من ابواب احکام الاولاد، ح۱. ۵۳. ↑ حرعاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج۲۱، ص۴۷۸، باب۸۴من ابواب احکام الاولاد، ح۶. ۵۹. ↑ محدث نوری، حسین، مستدرک الوسائل، ج۱۵، ص۱۶۴-۱۶۵، باب۵۹ من ابواب احکام الاولاد، ح۲. ۶۶. ↑ جمعی از نویسندگان، موسوعة احکام الاطفال و ادلتها، ج۳، ص۲۶۴-۲۶۶. ۷۸. ↑ طباطبایی یزدی، سیدمحمدکاظم، عروة الوثقی، (احکام صلاة القضاء)، ج۳، ص۷۴-۷۵، مسالة ۳۶. ۲۶. جبران خلیل جبران، پیامبر، ترجمه: دکتر الهی قمشه ای، ص ۳۵و ۳۶. مثال: شراب خوردن، شراب در هر صورت باعث مستی خواهد شد چه با ارادۀ انسان خورده شود و چه با زور و اجبار و یا نادانسته، در هر صورت غذاهای مورد دار را در محیط خانه و خانواده نیاورید. مادر در دوران بارداري بايد نكاتي را رعايت كند كه منجر به تربيت نيكوي فرزند شود.

بالا رفتن سن ازدواج حتی در مواردی به وضعیت خانواده های بدون فرزند منجر می گردد، که خود باعث ناپایداری خانواده می شود.61 علاوه بر این، اگر دختر در سنین مناسب یعنی 15 سالگی به بعد ازدواج کند، می تواند با همسر خود سازگاری بیشتری داشته باشد و با او اُنس بگیرد و چون شخصیت دختر به کمال نهایی نرسیده است، تحت تأثیر فضای فرهنگی و اجتماعی، خانواده جدید کامل می شود و از این رو، اختلافات کمتری پیش می آید. جامعه ما امروز نیازمند به والدینی است که علاوه بر اینکه به پاکیزگی روح و جان خود میپردازند فرزندانی مؤمن و خداترس تربیت کنند پس آنها باید بعد از رسیدگی به اعمال خود راه صحیح تربیت کردن را نیز بیاموزند تا بتوانند در زمانهای برخورد با مشکل، پاسخی درست برای آن داشته باشند، و فرزند را به بیراهه نکشانند و راه و رسم صحیح زندگی را به او بیاموزند و این امر به وجود نمیآید مگر در سایه اسلام و قرآن کریم که به حمد خدا تمام اصول و روشهای تربیت دینی کودک در این دین مقدس ارایه شده و کار خانوادهها تنها یادگیری این امور و انتقالشان به فرزندان میباشد.

تا آن جا که رسول معظم اسلام در حدیثی نورانی بیان می دارند: با يكديگر ازدواج كنيد و بر تعدادتان بيفزاييد، همانا من به تعداد شما مباهات ميكنم. کودک در خردسالی تربیت پذیری بیشتری دارد؛ زیرا در این سن، او به راحتی و آسانی فرمانبردای می کند و سریع تر تحت تأثیر قرار می گیرد و هنوز در او عاداتی که مانع اطاعت او باشد، به وجود نیامده است و نیز اراده ای قوی ندارد تا او را از اطاعت باز دارد. با توجه به اینکه این امور بین زنان پیامبر و سایر زنان مشترک است، درمییابیم که آوردن جملة «شما مثل سایر زنان نیستید» برای تأکید است، و میخواهد این تکالیف را به آنان تأکید کند، و گویا میفرماید شما چون مثل دیگران نیستید، واجب است در امتثال این تکالیف بیشتر کوشش و رعایت کنید، و در رعایت دستورها و آموزههای دینی، بیشتر از سایر زنان احتیاط روا دارید. باید خودم را آماده کنم، ولی برای پسرها نه، یک لباسی میپوشند و به مراسم میروند. پیامبر(ص) مشغول بازی با آنها شد و یکی از اصحاب که در مسجد منتظر ایشان برای اقامه نماز بودنند به دنبال حضرت میآید و ایشان را در بین بچهها مشغول بازی میبینند و پیامبر(ص) به یارشان میفرماید کمی خوراکی برای بچهها بیاورید تا مشغول شوند و من بتوانم به مسجد برم.

ارزشها و معیارهای اخلاقی کودکان تا حدود زیادی همان است که والدین آنها نیز دارند. موسم مناسب تربیت، در اوایل زندگى یعنى دوره کودکى، نوجوانى و عنفوان جوانى است، آنگاه که فرزند هنوز قلبى آسمانى و بى آلایش دارد، آنگاه که هنوز هواهاى نفسانى و خواهشهاى غیر انسانى به سرزمین وجود او هجمه نیاورده، آنگاه که هنوز پلیدى ها و زنگارها میهمان ناخواسته دل او نگشته و کشتزار دل او آماده پذیرش هر بذرى است. هر چند که وظایف والدین نسبت به فرزندان و بلعکس به صورت جزئی بیان شده است. مسئله مهمی که باید در دوره نوباوگی به آن توجه شود، نوع رفتار و تربیت جنسی کودک است. یکدسته دیگر افرادی که تربیت صحیح نشدند یعنی پدر و مادر کوتاهی کردند ، در قیامت از دست پدر و مادر شکایت می کنند که خدایا این پدر و مادر، ما را باید تربیت می کردند که نکردند، خدایا ما جهنمی هستیم بازخواست ما را از اینها بکن! 2. در پوشش لباس تا سه سالگی باید لباسهای رنگ روشن داشته باشند و بعد از آن، رنگ و دوخت لباس باید جنسیت کودکان همخوانی داشته باشند. این کودکان موازین اخلاقی و قوانین اجتماعی را بیشتر رعایت میکنند و به چارچوب خانواده و احترام به بزرگتر اهمیت بسیار میدهند .

دیدگاهتان را بنویسید