خواص فوق العاده نوشیدن شیر برای بدن

به گزارش سلام نو به نقل از اقتصاد آنلاین، خواص مصرف شیر به‌حدی‌ست که اغلب حیوانات هم از آن به‌عنوان تغذیه اصلی فرزندانشان استفاده می‌کنند.

شیر حاوی مواد مغذی و ارزشمندی نظیر کلسیم و پروتئین است و این امر دلیلی بر خواص شیر برای قد و رشد بدن شما خواهد بود. علاوه‌بر تقویت استخوان‌ها، فواید شیر بسیار است که این فواید از مصرف فرآورده‌های شیر ​​مانند پنیر، کره، و شیرهای طعم‌دار هم به دست می‌آید.

به‌طور کلی، مصرف شیر برای حفظ سلامتی و تندرستی شما ضروری‌ست و اگر از فواید خوردن یک لیوان شیر در روز باخبر شوید، هرگز آن را رها نخواهید کرد. در این مطلب از تمامی فواید شیر گاو صحبت خواهیم کرد و به چگونگی تاثیر و خواص آن بر سلامتی شما اشاره می‌کنیم.

مهم‌ترین خواص شیر

به دلیل تعدد خواص شیر، توصیه‌های بسیاری برای مصرف روزانه یک لیوان شیر و گنجاندن این ماده مغذی در رژیم غذایی بزرگسالان از سوی پزشکان وجود دارد. شیر منبع بسیار خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری‌ست. از جمله فواید شیر می‌توان به تامین مواد مغذی بدن نظیر پتاسیم، ویتامین B12، کلسیم و ویتامین D  اشاره داشت. علاوه‌بر آن، شیر منبعی عالی از پروتئین و صدها اسید چرب مختلف، از جمله اسیدلینولئیک کونژوگه (CLA) و امگا 3 است.

اسیدهای چرب لینولئیک کونژوگه و اسیدهای چرب امگا ۳ فواید شیر را برای سلامتی شما افزایش می‌دهند که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش خطر دیابت و بیماری‌های قلبی اشاره کرد. شدت خواص شیر به عواملی مانند میزان چربی، رژیم غذایی و نوع دامی که شیر از آن گرفته شده است، بستگی دارد. به‌عنوان مثال، فواید شیر گاو که بیشتر علف می‌خورد حاوی مقادیر قابل‌توجهی اسید چرب لینولئیک و اسیدهای چرب امگا ۳ است.

دیگر فواید شیر گاو تغذیه‌شده با علف، افزایش میزان آنتی‌اکسیدان مفید مانند ویتامین E و بتاکاروتن است که به کاهش التهاب و مقابله با استرس اکسیداتیو (عدم ‌تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن) کمک می‌کند.

خواص این ماده غذایی بسیار متنوع است و ارزش غذایی یک فنجان شیر (۲۴۴ گرم) عبارت است از:

۱۴۶ کالری

۸ گرم پروتئین

۸ گرم چربی

۲۸٪ کلسیم

۲۴٪ ویتامین D

۲۶٪ ریبوفلاوین (ویتامین B2)

٪ ۱۸ ویتامین B12

۱۰٪ پتاسیم

۲۲٪ فسفر

۱۳٪ سلنیوم

خواص شیر و سلامت استخوان‌ها

یکی از مهم‌ترین خاصیت‌های شیر که آن را به یک نوشیدنی مغذی تبدیل کرده است، کلسیم موجود در فرمولاسیون آن است. کلسیم یک ماده مغذی مهم برای داشتن استخوان‌ها و دندان‌هایی قوی، بهبود حرکت عضلات و سیگنال‌های عصبی‌ست. خواص مصرف شیر، منبعی غنی از کلسیم را ارائه می‌دهد و برخی از تولیدکنندگان، شیر را با ویتامین D، یکی دیگر از مواد مغذی که برای سلامت استخوان‌ها مفید است، غنی و عرضه می‌کنند.

خواص شیر و سلامت قلب

از دیگر فواید شیر گاو، حضور پتاسیم در فرمولاسیون آن است که می‌تواند به بازشدن رگ‌های خونی و کاهش فشار خون کمک کند. افزایش سطح پتاسیم و در عین‌حال کاهش سدیم (نمک) در بدن، می‌تواند فشار خون را شما کاهش دهد که در مقابل خطر بروز بیماری قلبی و سکته را به حداقل می‌رساند.

شیر گاو همچنین حاوی مقادیر بسیاری چربی اشباع و کلسترول است که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد، بنابراین برای آن‌که از خواص این ماده غذایی بهره‌مند شوید، خوب است در مصرف آن تعادل را رعایت کنید.

خواص شیر و سرطان

شیر گاو حاوی کلسیم و ویتامین D است که این دو ماده مغذی می‌توانند فرد را از ابتلا به سرطان محافظت کنند. همچنین، کلسیم می‌تواند از پرزهای روده محافظت و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. بااین‌حال، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بیش ‌از حد کلسیم با احتمال ابتلا به سرطان پروستات ارتباط مستقیم دارد. بنابراین برای آن‌که از خواص شیر بهره‌مند شوید، مصرف این ماده مغذی را کنترل کنید.

ویتامین D می‌تواند در تنظیم رشد سلول‌ها نقش مهمی ایفا کند که این امر به افزایش ایمنی فرد در برابر سرطان روده بزرگ کمک کند. بااین‌حال، برخی تحقیقات سطح بالای ویتامین D را عامل افزایش خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده می‌دانند که ناشی از ضروت تعادل در مصرف شیر برای دریافت هرچه بیشتر خاصیت شیر است.

خواص شیر و افسردگی

از جمله فواید شیر که نوشیدن آن را الزامی می‌کند، ویتامین D موجود در فرمولاسیون آن است. مقادیر کافی ویتامین D، به تولید سروتونین که روی خلق‌وخو، اشتها و خواب تاثیر می‌گذارد، کمک می‌کند. پزشکان، کمبود ویتامین D را با افسردگی بالینی مرتبط دانسته است؛ بنابراین برای بهره‌مندی از خاصیت شیر، خوب است نوشیدن یک لیوان شیر را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید.

خواص شیر و عضله‌سازی

شیر، منبعی غنی از پروتئین با کیفیت بالاست و تمام اسیدهای آمینه ضروری را شامل می‌شود. از جمله خواص مصرف شیر، تامین انرژی بدن است که می‌تواند از مصرف توده‌های ماهیچه‌ای برای تولید انرژی جلوگیری کند. توجه داشته باشید که نام پروتئین شیر، کازئین است. این پروتئین نیاز به ۸ ساعت زمان دارد تا هضم شود. ازهمین‌رو مصرف شیر می‌تواند باعث افزایش سوخت‌وساز بدن برای هضم کازئین شود.

خواص شیر و جلوگیری از اضافه وزن

مطالعات متعددی خواص مصرف شیر را با کاهش خطر بروز چاقی مرتبط می‌دانند. پروتئین بالای شیر به شما کمک می‌کند تا مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و همین موضوع ممکن است از پرخوری شما جلوگیری کند.

علاوه‌بر این، در مورد اسیدلینولئیک کونژوگه موجود در شیر که توانایی تجزیه چربی و مهار تولید چربی را دارد، تابه‌حال چندین پژوهش صورت پذیرفته و تاثیر آن مورد تایید قرار گرفته است. همچنین بسیاری از مطالعات، رژیم‌های غذایی سرشار از کلسیم را با کاهش خطر چاقی مرتبط می‌دانند.

جایگزین‌های شیر

اگر به شیر گاو حساسیت دارید و در مصرف آن با محدودیت مواجه شده‌اید، دلیل آن عدم توانایی معده در هضم لاکتوز داخل شیر است. در این زمان برای برخورداری از خواص شیر، خوب است از جایگزین آن استفاده کنید. انواع مختلفی از شیرهای جایگزین مانند شیر بادام، سویا، نارگیل، بادام هندی و جو دوسر می‌توانند به‌جای شیر گاو مورد استفاده قرار بگیرند.

گفته می‌شود شیر سویای غنی‌شده با کلسیم، ویتامین A و ویتامین D  بخشی از گروه غذاهای لبنی به شمار می‌رود؛ چراکه از نظر ترکیبات غذایی مشابه شیر است. سایر شیرهای تولیدشده از گیاهان هم ممکن است حاوی کلسیم باشند، اما نمی‌توان آن‌ها را جزو لبنیات دانست، به این دلیل که مشخصات غذایی آن‌ها شبیه شیر سویا یا شیر گاو نیست و خواص آن‌ها را ندارند.

حرف آخر

خواص شیر متعدد است و از راه‌های مختلفی می‌تواند سلامت جسم شما را تضمین کند. این ماده غذایی دارای مواد مغذی مهمی مانند کلسیم، فسفر، ویتامین‌های گروه B، پتاسیم و ویتامین D است که یک منبع عالی برای تامین پروتئین به‌حساب می‌آید.

بسیاری از افراد قادر به هضم لاکتوز موجود در شیر نیستند یا به دلایل شخصی از مصرف آن خودداری می‌کنند. اما برای کسانی که می‌توانند بدون هیچ مشکلی شیر بخورند، خواص این ماده غذایی می‌تواند سلامت بدنی‌شان را تضمین کند.

برای بهره‌مندی از خواص شیر و تامین سلامت جسم خود، بهترین زمان مصرف شیر در رژیم غذایی خود را پیدا و به‌صورت منظم مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید